Skip to main content

GO! Onderwijs van de Vlaamse gemeenschap / 539m²

Het nieuwe volume voor de kleuters en de leerlingen van de lagere school wordt voorzien van een continue huid met gedifferentieerde gevelopeningen. Bedoeling is om de verschijningsvorm van de nieuwe, innovatieve school niet rigide, maar ludiek en dynamisch te laten zijn. De gevels dienen het open programma letterlijk te verbinden en dienen te accorderen met het variabele gebruik binnenin het gebouw. De verschillende afmetingen en hoogtes van de gevelopeningen worden afgestemd op de gewenste sfeer en het beoogde gebruik in de achterliggende ruimtes (lagere ramen voor de jongste kinderen, gevelopeningen op borstweringshoogte in de nissen met werkblad, grote raamopeningen waar een wijds uitzicht aangenaam is,…). Het plaatmateriaal in blauwe kleur geeft de nieuwe volumes een frisse uitstraling en zorgt voor het nodige contrast met de bestaande, massieve gebouwen op de site. De gevelopeningen worden aan de buitenzijde benadrukt d.m.v. een aluminium omkadering in natuurkleurige anodisatie. De profielen van opengaande delen worden voorzien in een blauwe kleur, benaderend de blauwe kleur van de gevelbeplating. Het pedagogisch concept voor Basisschool Blik maakt hoofdzakelijk onderscheid tussen de allerkleinsten en de leerlingen van de lagere school. Binnen de leerlingen van de lagere school kunnen nog twee grote groepen onderscheiden worden (jongste leerlingen en oudste leerlingen). In totaal wordt er dus rekening gehouden met drie leefgroepen. In het ontwerp krijgt elke leefgroep een bouwlaag toegewezen: de allerkleinsten maken gebruik van het gelijkvloers en de leerlingen van de lagere school verdelen zich over verdieping +1 en verdieping +2. In het open leercentrum voor de kleuters worden plekken gecreëerd d.m.v. meubilair en verrijdbare elementen. Bij de kleuters worden drie leeftijdsgroepen onderscheiden en voor elke groep is er een instructieruimte beschikbaar. Deze instructieruimtes krijgen vorm als vrijstaande, cirkelvormige zitmeubels waarin de kleuters van één groep kunnen verzamelen. Op de koppen van het hoofdgebouw situeren zich op de eerste en tweede verdieping de diverse open leercentra. Elk open leercentrum wordt uitgerust met een vast meubel dat de ruimte suggestief indeelt en dat een variabel gebruik van de restruimte toelaat. Het vast meubel betreft een kubus- of kruisvormig volume, aangepast aan de noden van elke leefgroep. De open leercentra worden verbonden door een leerstraat die wordt opgeladen d.m.v. kastenwand. In de kastenwand zijn werknissen gecreëerd waar de leerlingen zelfstandig kunnen werken. De tribune maakt centraal de verbinding tussen verdieping +1 en verdieping +2. De leerlingen van de lagere school mogen vrij circuleren tussen beide niveaus en kunnen dit ook doen via een trap die deel uitmaakt van de tribune. De chill out zone bevindt zich onder de helling van de tribune. Het betreft een afgesloten ruimte waar leerlingen bijvoorbeeld muziek kunnen maken. Bijkomend idee is dat de leerlingen en de leerkrachten deze ruimte volledig kunnen aankleden en inrichten volgens thema’s die tijdens het schooljaar aan bod komen.

https://afasiaarchzine.com/2020/05/areal-architecten-open-school-blik-e…

FOTOGRAFIE: Johnny Umans & Areal Architecten

BUDGET: 1.931.899,18 euro

Chris Eeraerts, Kristof Van Loy, Ine Baeyens
2017 - 2019

Boerenlegerstraat
2650 Edegem
Belgium

GO! Onderwijs van de Vlaamse gemeenschap / 539m²

Het nieuwe volume voor de kleuters en de leerlingen van de lagere school wordt voorzien van een continue huid met gedifferentieerde gevelopeningen. Bedoeling is om de verschijningsvorm van de nieuwe, innovatieve school niet rigide, maar ludiek en dynamisch te laten zijn. De gevels dienen het open programma letterlijk te verbinden en dienen te accorderen met het variabele gebruik binnenin het gebouw. De verschillende afmetingen en hoogtes van de gevelopeningen worden afgestemd op de gewenste sfeer en het beoogde gebruik in de achterliggende ruimtes (lagere ramen voor de jongste kinderen, gevelopeningen op borstweringshoogte in de nissen met werkblad, grote raamopeningen waar een wijds uitzicht aangenaam is,…). Het plaatmateriaal in blauwe kleur geeft de nieuwe volumes een frisse uitstraling en zorgt voor het nodige contrast met de bestaande, massieve gebouwen op de site. De gevelopeningen worden aan de buitenzijde benadrukt d.m.v. een aluminium omkadering in natuurkleurige anodisatie. De profielen van opengaande delen worden voorzien in een blauwe kleur, benaderend de blauwe kleur van de gevelbeplating. Het pedagogisch concept voor Basisschool Blik maakt hoofdzakelijk onderscheid tussen de allerkleinsten en de leerlingen van de lagere school. Binnen de leerlingen van de lagere school kunnen nog twee grote groepen onderscheiden worden (jongste leerlingen en oudste leerlingen). In totaal wordt er dus rekening gehouden met drie leefgroepen. In het ontwerp krijgt elke leefgroep een bouwlaag toegewezen: de allerkleinsten maken gebruik van het gelijkvloers en de leerlingen van de lagere school verdelen zich over verdieping +1 en verdieping +2. In het open leercentrum voor de kleuters worden plekken gecreëerd d.m.v. meubilair en verrijdbare elementen. Bij de kleuters worden drie leeftijdsgroepen onderscheiden en voor elke groep is er een instructieruimte beschikbaar. Deze instructieruimtes krijgen vorm als vrijstaande, cirkelvormige zitmeubels waarin de kleuters van één groep kunnen verzamelen. Op de koppen van het hoofdgebouw situeren zich op de eerste en tweede verdieping de diverse open leercentra. Elk open leercentrum wordt uitgerust met een vast meubel dat de ruimte suggestief indeelt en dat een variabel gebruik van de restruimte toelaat. Het vast meubel betreft een kubus- of kruisvormig volume, aangepast aan de noden van elke leefgroep. De open leercentra worden verbonden door een leerstraat die wordt opgeladen d.m.v. kastenwand. In de kastenwand zijn werknissen gecreëerd waar de leerlingen zelfstandig kunnen werken. De tribune maakt centraal de verbinding tussen verdieping +1 en verdieping +2. De leerlingen van de lagere school mogen vrij circuleren tussen beide niveaus en kunnen dit ook doen via een trap die deel uitmaakt van de tribune. De chill out zone bevindt zich onder de helling van de tribune. Het betreft een afgesloten ruimte waar leerlingen bijvoorbeeld muziek kunnen maken. Bijkomend idee is dat de leerlingen en de leerkrachten deze ruimte volledig kunnen aankleden en inrichten volgens thema’s die tijdens het schooljaar aan bod komen.

https://afasiaarchzine.com/2020/05/areal-architecten-open-school-blik-e…

FOTOGRAFIE: Johnny Umans & Areal Architecten

BUDGET: 1.931.899,18 euro

Chris Eeraerts, Kristof Van Loy, Ine Baeyens
2017 - 2019

Boerenlegerstraat
2650 Edegem
Belgium